Stichting Theater Olympus

Stichting Theater Olympus heeft als doel het maken van theatervoorstellingen en andere kunst- en cultuuruitingen voor mensen met een handicap.

Stichting Olympus wil kunst maken voor een bijzondere doelgroep die amper of nooit in aanraking komt met theater en andere kunstvormen. Een publiek dat, net zoals iedereen, moet kunnen genieten van podiumkunsten. Dat vraagt om een op maat gemaakte voorstellingen die recht doen aan de individuele mogelijkheid om de voorstelling te kunnen beleven. Dat vraagt ook om kennis van deze publieksgroep, om een grote sensibiliteit bij de makers en om een vorm van theater die volledig afgestemd is op de beleving van dit publiek. Daar is een kleinschalige aanpak nodig en moet er onderzoek gedaan worden naar nieuwe vormen van theatermaken en andere kunst- en cultuuruitingen. Dat doet Olympus.

Vanaf 2021 ontwikkelden wij de voorstelling 'Aeolus'. Deze voorstelling is gemaakt voor mensen met een ernstige meervoudig complexe handicap. We hebben een succesvolle fondsenwerving en crowdfunding gedaan via Voordekunst. Door de Corona-crisis is de speelperiode verschoven naar 2022 en 2023. De première was 3 oktober 2022 bij Het Nationale Theater in Den Haag. Inmiddels hebben wij in 2023 tientallen voorstellingen gespeeld.